Λύση από το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο φέρεται να δίνεται έμμεσα στη συνέχιση των έργων της Ιονίας Οδού. Σύμφωνα με δημοσίευμα του thebest.gr:Σε ένα πρώτο βήμα για να απεμπλακούν τα μεγάλα έργα, όπως η «Ολυμπία» και η «Ιόνια» Οδός, και να τονωθεί η ανάπτυξη στην Ελλάδα
προχώρησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που ενέκρινε την Πέμπτη την πρόταση της Επιτροπής για να χρησιμοποιηθούν οι πόροι των ταμείων συνοχής που είναι ακόμη διαθέσιμοι για εγγυήσεις και δάνεια από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕ). Τα κοινοτικά κονδύλια θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία των λεγόμενων «μέσων επιμερισμού του κινδύνου».
Σκοπός του μέτρου είναι η εξάλειψη των εμποδίων που αντιμετωπίζουν κράτη μέλη και στην προκειμένη περίπτωση η Ελλάδα να βρουν τα αναγκαία ιδιωτικά κεφάλαια (από τραπεζικό δανεισμό) για να υλοποιήσουν μεγάλα έργα. Το επόμενο κρίσιμο βήμα θα είναι η έγκριση της πρότασης αυτής και από το Συμβούλιο – πιθανότατα εντός Μαΐου. Ο Πρόεδρος της Κομισιόν Ζοζέ Μπαρόζο εμφανίστηκε ιδιαίτερα ικανοποιημένος. «Το μέσο επιμερισμού του κινδύνου θα μετατρέψει τα διαρθρωτικά μας ταμεία σε πραγματικό επενδυτικό μέσο» δήλωσε. «Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, 1,5 δισ. ευρώ μπορούν να δημιουργήσουν τουλάχιστον 2,25 δισ. ευρώ για δανεισμό ή εγγυήσεις σε έργα υποδομής. Αυτό αποτελεί ακόμη μια απόδειξη της ισχυρής δέσμευσης της Ευρώπης για τη μελλοντική ανάπτυξη της Ελλάδας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους Ελληνες». Ο αρμόδιος για την περιφερειακή πολιτική επίτροπος Γιοχάνες Χαν πρόσθεσε ότι η πρόταση αυτή «είναι μια αποτελεσματική χρήση των πόρων της ΕΕ που μπορούν να βοηθήσουν στη μόχλευση περισσότερων ιδιωτικών επενδύσεων».
Η πρόταση υποβλήθηκε ύστερα από αίτηση των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της ευρωζώνης για την ενίσχυση των συνεργειών μεταξύ των προγραμμάτων δανείων της ΕΤΕ και των επενδύσεων της ΕΕ στα κράτη μέλη που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση. Το μέτρο προβλέπεται για χώρες που λαμβάνουν ειδική μακροοικονομική βοήθεια: σήμερα, οι χώρες αυτές είναι η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία. Ωστόσο, θα εφαρμόζεται μόνο ύστερα από αίτηση του κράτους μέλους (μέχρι σήμερα ζητήθηκε μόνο από την Ελλάδα). Ο στόχος είναι να ξεκινήσουν έργα που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) ή το Ταμείο Συνοχής, τα οποία σήμερα έχουν σταματήσει λόγω των οικονομικών περιορισμών. Αυτό συμβαίνει ιδίως στην περίπτωση έργων υποδομής που παράγουν καθαρά έσοδα (όπως οι αυτοκινητόδρομοι με διόδια), η αξία των οποίων δεν μπορεί να καλυφθεί από χρηματοδότηση μέσω της πολιτικής για τη συνοχή. Το ίδιο συμβαίνει επίσης στην περίπτωση των επενδύσεων για τις οποίες υπάρχει ανώτατο όριο για τη μέγιστη επιτρεπτή κρατική ενίσχυση, το οποίο ορίζεται από τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις (όπως επιδοτήσεις σε επιχειρήσεις). Μόνο στην Ελλάδα η υλοποίηση έργων υποδομής στον τομέα των μεταφορών μπορεί να δημιουργήσει περίπου 50.000 νέες θέσεις εργασίας.
Τα «μέσα επιμερισμού του κινδύνου» θα προκύψουν από την υπογραφή συμφωνίας μεταξύ της Επιτροπής και της ΕΤΕ ή ενός εθνικού ή διεθνούς χρηματοπιστωτικού ιδρύματος το οποίο παρέχει εγγυήσεις. Επομένως, η ΕΕ καλύπτει ένα μέρος του κινδύνου που συνδέεται με ιδιωτικό δανεισμό ή παροχή εγγυήσεων στους τελικούς δικαιούχους και, κατά τον τρόπο αυτό, έχει καταλυτική δράση όσον αφορά την πρόσθετη ιδιωτική χρηματοδότηση. Ετσι, μπορούν να υποστηριχθούν επί τόπου περισσότερα έργα.
http://www.agrinionews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου