ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ: Νεο «κούρεμα» στις αποζημιώσεις λόγω απόλυσης αλλά και μεγαλύτερη ευελιξία στον χρόνο εργασίας - μεσω της αποσύνδεσης του χρόνου απασχόλησης
από το ωράριο λειτουργίας των επιχειρήσεων - ειναι τα νέα μέτρα στα εργασιακά που προτείνει η τρόικα προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων. Κατα τον υπουργείο Εργασιας είναι πολύ πρώιμο να ανοίξει οποιαδήποτε άλλη συζήτηση για τα εργασιακά καθώς ακόμη δεν έχουν αποτιμηθεί τα αποτελέσματα προηγούμενων παρεμβάσεων. Το όλο θέμα πάντως, αναμένεται να αποσαφηνιστεί σε νέα συνάντηση της τρόικα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασιας τις επόμενες ημέρες. Η ελληνική αγορά εργασίας ήδη λειτουργεί με υψηλό βαθμό ευελιξίας τόσο ως προς τη θεσμική διάσταση που τη διέπει, και μάλιστα με ιδιαίτερη ένταση κατά την περίοδο της κρίσης και των μνημονίων, όσο και ως προς την άτυπη πτυχή της που συνδέεται με τα υψηλά επίπεδα παραβίασης της εργατικής νομοθεσίας. Σε αυτό το πλαίσιο λειτουργεί και η ελαστικοποιήση των ωραρίων. Απώτερος στόχος της τρόικα με τα προτεινόμενα μέτρα ειναι η περαιτέρω ευελιξία της εργασίας με αύξηση των ημερών απασχόλησης στις έξι ημέρες (αντί του 5ημέρου) καθως και κατάργηση των περιορισμών που υπάρχουν για την εναλλαγή της απασχόλησης μεταξύ της πρωινής και της απογευματινής βάρδιας.
Ουσιαστικά θα παρέχεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να συμφωνούν με τους εργαζομένους διαφορετικά ωράρια εργασίας μέσα στην ημέρα και στην εβδομάδα (αντί της διευθέτησης του χρόνου εργασίας σε τετράμηνη ή και εννεάμηνη βάση που προβλέπει ο νόμος, αλλά δεν εφαρμόζεται λόγω της δυσκολίας προγραμματισμού και αυξομείωσης του χρόνου εργασίας ανάλογα με τις ανάγκες μιας τόσο μεγάλης χρονικής περιόδου). Οπως σημειώνει ο επιστημονικός συνεργάτης του ΙΝΕ -ΓΣΕΕ αναπλ. καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Γιάννης Κουζής, η συζήτηση για τα ελαστικά ωράρια εργασίας, παραπέμπει στην αναζήτηση θεσμικών όρων που θα διευκολύνουν περαιτέρω τις ελαστικές διευθετήσεις των ωραρίων αυξάνοντας τον χρόνο εργασίας σε περιόδους αιχμής με αντιστάθμισμα την αντίστοιχη μείωση του ωραρίου σε περιόδους μειωμένης δραστηριότητας των επιχειρήσεων. Ο στόχος είναι η μείωση του κόστους που θα προκύπτει κυρίως από τη μη πληρωμή των προσαυξήσεων στις υπερωρίες. Στο ίδιο πλαίσιο, προσθέτει ο κ. Κουζής, εντάσσεται και η συζήτηση για την ουσιαστική κατάργηση του πενθήμερου επιστρέφοντας στην δεκαετία του '70, και την εκτεταμένη εφαρμογή της εξαήμερης εργασίας που θα εντάσσεται στη λογική των ευέλικτων διευθετήσεων χωρίς να καταβάλλεται η κατά 30% πρόσθετη αμοιβή για την υπέρβαση του πενθήμερου. Ταυτόχρονα διαφαίνεται και η παράκαμψη της συλλογικής συμφωνίας ως όρος για την μεχρι τώρα εφαρμογή των ελαστικών ωραρίων με την εισαγωγή των ατομικών συμφωνιών που παραπέμπουν σε ουσιαστική επιβολή της βούλησης του εργοδότη.
Για τις αποζημιώσεις (οι οποίες ως γνωστόν μειώθηκαν κατα 50% με το νόμο 3863/2010) θέτει θέμα για:
1• Τον χρόνο προειδοποίησης για την απόλυση των υπαλλήλων, καθώς θεωρείται ιδιαίτερα μακρύ το διάστημα των 4, των 5 και των 6 μηνών που προβλέπει ο νόμος του 2010 για την καταβολή μειωμένης κατά 50% αποζημίωσης με όσους απασχολούνται 10-15 χρόνια, 16-20 χρόνια και πάνω από 21 χρόνια αντίστοιχα.
2• Την υποχρέωση καταβολής ποσοστού της νόμιμης αποζημίωσης (τουλάχιστον 50%, αν ο συνταξιοδοτούμενος θα λαμβάνει κύρια + επικουρική σύνταξη) σε όσους αποχωρούν για να συνταξιοδοτηθούν.
3• Το διαφορετικό καθεστώς το οποίο εξακολουθεί να ισχύει σε ό,τι αφορά τις αποζημιώσεις λόγω απόλυσης που δικαιούνται οι υπάλληλοι και οι εργατοτεχνίτες, παρά τις νομοθετικές παρεμβάσεις που έγιναν στη διετία μειώνοντας έως και 50% το κόστος απόλυσης των υπαλλήλων που προειδοποιούνται. Σε ό,τι αφορά τον κατώτατο μισθό κύκλοι του υπουργείου Εργασιας τόνιζαν οτι θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που «κλειδώνει» τον καθορισμό διά νόμου, έπειτα από την υποβολή προτάσεων των κοινωνικών εταίρων, των κατώτατων ορίων των μισθών και των ημερομισθίων. Η ηγεσία του υπουργείου θα παρουσιάσει στην τρόικα πρόταση για «πάγωμα» του κατώτατου μισθού στα 586 ευρώ μέχρι το τέλος του Μεσοπρόθεσμου. Η ηγεσία του υπουργείου θα παρουσιάσει σχέδιο σύμφωνα με το οποίο ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων θα είναι γνωμοδοτικός, δηλαδή θα μπορούν να προτείνουν το εύρος της διακύμανσης του κατώτατου μισθού, ενώ στη συνέχεια θα εκπονείται μελέτη, που θα συνυπολογίζει μακροοικονομικούς παράγοντες. Ωστόσο, τον τελευταίο λόγο κουβέντα θα έχει η κυβέρνηση που θα νομοθετεί.
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ:«Παλαιοί» και «νέοι» ασφαλισμένοι που δεν έχουν προλάβει να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα θα ειναι οι χαμένοι του νέου μέτρου που απαιτεί η τρόικα για αύξηση του γενικού ορίου ηλικίας απο τα 65 στα 67 έτη απο το 2013. Το μέτρο θα συμπαρασύρει και τα «ενδιάμεσα» όρια ηλικίας. Συμφωνα με πληροφορίες το σχέδιο της τρόικα προβλέπει η αυξηση των ετών συνταξιοδοτοτησης απο τα 65 στα 67 να γίνει ''εφάπαξ' το 2013 με στόχο να εξοικονομηθούν 700 εκατομμύρια ευρω. Αγνωστο ειναι αν θα υπάρξουν μεταβατικές διατάξεις ή αν θα υπάρξουν εξαιρέσεις για κατηγορίες ασφαλισμένων(πχ βαρέα και ανθυγιεινά). Στην ουσία πρόκειται για 'μεταφορά' εφαρμογής του νόμου Λοβέρδου 3863/2010 κατα 2 έτη ενωρίτερα(το 2013 αντί το 2015) με ''ποινή'' τα 2 πρόσθετα έτη.
Τα πρώτα στοιχεία που εχουν συλλέξει οι υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας δείχνουν οι μεγάλοι 'χαμένοι' του μέτρου (αν τελικά εφαρμοστεί)θα ειναι οι παρακάτω 3 κατηγορίες ασφαλισμένων:
1-Για τους ασφαλισμένους πριν το 1983 όσον αφορά στον ιδιωτικο τομέα για την 35ετια αυξάνεται το όριο ηλικίας απο τα 58 στα 60 έτη, στους ελευθέρους επαγγελματιες(ΟΑΕΕ-ΕΤΑΑ κα) αυξάνεται για την 35ετια το όριο ηλικίας απο τα 60 στα 62, για τις γυναίκες η 15ετια στα 60 αυξάνεται στα 62 ενω για το δημοσιο και ευρύτερο δημοσιο τομέα τα 35 έτη χωρις όριο ηλικίας αυξάνονται στα 37 χωρίς όριο ηλικίας.
2----Για τους ασφαλισμένους μετά το 1983 στον ιδιωτικο τομέα η 35ετια στα 58 γίνεται 35ετία στα 60, για τους ελεύθερους επαγγελματίες η 35ετια στα 60 αυξάνεται στα 62. Για τις μητέρες ανηλίκων με 5500 ημέρες ασφάλισης( για μειωμένη συνταξη) απο τα 55 το 2012 αυξάνεται στα 57και απο τα 60 για πλήρη αυξάνεται στο 62ο ετος ηλικίας. Για το δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα η 35ετια στα 58 αυξάνεται στα 60 και για τις μητέρες ανηλίκων με 25ετία απο τα 55 αυξάνεται στο 57ο ετος της ηλικίας.
3---Για τους ασφαλισμένους μετά το 1993 το 60ο ετος για μειωμένη σύνταξη αυξάνεται στο 62ο και για τα 65 με 15ετια αυξάνεται στα 67 αλλά με 20ετία.
Επίσης στα μέτρα για το ασφαλιστικό που βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την τρόικα περιλαμβάνονται και τα παρακάτω:
1-Η νέα μείωση των συντάξεων 1.000 ευρώ και πάνω (αθροιστικά κύρια και επικουρική) και από το πρώτο ευρώ. Η κλίμακα που βρίσκεται στο τραπέζι προβλέπει παρακρατήσεις εισφορών από 1.000.000 συνταξιούχους ως εξής:
-Από τα 1.000 ευρώ - 1.500 ευρώ εισφορά 2%, δηλ. αν η κύρια και η επικουρική σύνταξη είναι 1.400 ευρώ, θα παρακρατούνται 28 ευρώ τον μήνα.
-Από 1.500,01 - 2.000 ευρώ εισφορά 5% (π. χ σε κύρια + επικουρική 1.800 ευρώ η παρακράτηση θα είναι 90 ευρώ).
-Από τα 2.000,01 ευρώ και πάνω, εισφορά 10% (π.χ. με 2.200 ευρώ κύρια + επικουρική η μηνιαία εισφορά θα είναι 220 ευρώ).
2: Συνολικά 613 εκατ. ευρώ θα χάσουν από το «ψαλίδι» στα εφάπαξ όσοι πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν (περίπου 150.000 στην τετραετία) και όσοι έχουν συνταξιοδοτηθεί μετά το 1995 (εφόσον τους επιβληθεί εισφορά στη σύνταξη). Οι μειώσεις στα εφάπαξ θα είναι από 22% - 35%, ανάλογα με το Ταμείο και με τελικό στόχο να αντιστοιχούν οι εισφορές με τις παροχές.
3: Τουλάχιστον 20 έτη (6.000 ημέρες ασφάλισης) αντί των 15 (4.500 ημέρες) θα χρειαστούν περίπου 150.000 ασφαλισμένοι για να λάβουν την κατώτατη σύνταξη στα 65. Οι πρόσθετες ημέρες ασφάλισης θα μπορούν, ωστόσο, να εξαγοραστούν με πλασματικά χρόνια και εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν 30 εκατ. ευρώ μέσα σε 1 χρόνο, αν η αύξηση επιβληθεί αυτόματα.
από το ωράριο λειτουργίας των επιχειρήσεων - ειναι τα νέα μέτρα στα εργασιακά που προτείνει η τρόικα προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων. Κατα τον υπουργείο Εργασιας είναι πολύ πρώιμο να ανοίξει οποιαδήποτε άλλη συζήτηση για τα εργασιακά καθώς ακόμη δεν έχουν αποτιμηθεί τα αποτελέσματα προηγούμενων παρεμβάσεων. Το όλο θέμα πάντως, αναμένεται να αποσαφηνιστεί σε νέα συνάντηση της τρόικα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασιας τις επόμενες ημέρες. Η ελληνική αγορά εργασίας ήδη λειτουργεί με υψηλό βαθμό ευελιξίας τόσο ως προς τη θεσμική διάσταση που τη διέπει, και μάλιστα με ιδιαίτερη ένταση κατά την περίοδο της κρίσης και των μνημονίων, όσο και ως προς την άτυπη πτυχή της που συνδέεται με τα υψηλά επίπεδα παραβίασης της εργατικής νομοθεσίας. Σε αυτό το πλαίσιο λειτουργεί και η ελαστικοποιήση των ωραρίων. Απώτερος στόχος της τρόικα με τα προτεινόμενα μέτρα ειναι η περαιτέρω ευελιξία της εργασίας με αύξηση των ημερών απασχόλησης στις έξι ημέρες (αντί του 5ημέρου) καθως και κατάργηση των περιορισμών που υπάρχουν για την εναλλαγή της απασχόλησης μεταξύ της πρωινής και της απογευματινής βάρδιας.
Ουσιαστικά θα παρέχεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να συμφωνούν με τους εργαζομένους διαφορετικά ωράρια εργασίας μέσα στην ημέρα και στην εβδομάδα (αντί της διευθέτησης του χρόνου εργασίας σε τετράμηνη ή και εννεάμηνη βάση που προβλέπει ο νόμος, αλλά δεν εφαρμόζεται λόγω της δυσκολίας προγραμματισμού και αυξομείωσης του χρόνου εργασίας ανάλογα με τις ανάγκες μιας τόσο μεγάλης χρονικής περιόδου). Οπως σημειώνει ο επιστημονικός συνεργάτης του ΙΝΕ -ΓΣΕΕ αναπλ. καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Γιάννης Κουζής, η συζήτηση για τα ελαστικά ωράρια εργασίας, παραπέμπει στην αναζήτηση θεσμικών όρων που θα διευκολύνουν περαιτέρω τις ελαστικές διευθετήσεις των ωραρίων αυξάνοντας τον χρόνο εργασίας σε περιόδους αιχμής με αντιστάθμισμα την αντίστοιχη μείωση του ωραρίου σε περιόδους μειωμένης δραστηριότητας των επιχειρήσεων. Ο στόχος είναι η μείωση του κόστους που θα προκύπτει κυρίως από τη μη πληρωμή των προσαυξήσεων στις υπερωρίες. Στο ίδιο πλαίσιο, προσθέτει ο κ. Κουζής, εντάσσεται και η συζήτηση για την ουσιαστική κατάργηση του πενθήμερου επιστρέφοντας στην δεκαετία του '70, και την εκτεταμένη εφαρμογή της εξαήμερης εργασίας που θα εντάσσεται στη λογική των ευέλικτων διευθετήσεων χωρίς να καταβάλλεται η κατά 30% πρόσθετη αμοιβή για την υπέρβαση του πενθήμερου. Ταυτόχρονα διαφαίνεται και η παράκαμψη της συλλογικής συμφωνίας ως όρος για την μεχρι τώρα εφαρμογή των ελαστικών ωραρίων με την εισαγωγή των ατομικών συμφωνιών που παραπέμπουν σε ουσιαστική επιβολή της βούλησης του εργοδότη.
Για τις αποζημιώσεις (οι οποίες ως γνωστόν μειώθηκαν κατα 50% με το νόμο 3863/2010) θέτει θέμα για:
1• Τον χρόνο προειδοποίησης για την απόλυση των υπαλλήλων, καθώς θεωρείται ιδιαίτερα μακρύ το διάστημα των 4, των 5 και των 6 μηνών που προβλέπει ο νόμος του 2010 για την καταβολή μειωμένης κατά 50% αποζημίωσης με όσους απασχολούνται 10-15 χρόνια, 16-20 χρόνια και πάνω από 21 χρόνια αντίστοιχα.
2• Την υποχρέωση καταβολής ποσοστού της νόμιμης αποζημίωσης (τουλάχιστον 50%, αν ο συνταξιοδοτούμενος θα λαμβάνει κύρια + επικουρική σύνταξη) σε όσους αποχωρούν για να συνταξιοδοτηθούν.
3• Το διαφορετικό καθεστώς το οποίο εξακολουθεί να ισχύει σε ό,τι αφορά τις αποζημιώσεις λόγω απόλυσης που δικαιούνται οι υπάλληλοι και οι εργατοτεχνίτες, παρά τις νομοθετικές παρεμβάσεις που έγιναν στη διετία μειώνοντας έως και 50% το κόστος απόλυσης των υπαλλήλων που προειδοποιούνται. Σε ό,τι αφορά τον κατώτατο μισθό κύκλοι του υπουργείου Εργασιας τόνιζαν οτι θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που «κλειδώνει» τον καθορισμό διά νόμου, έπειτα από την υποβολή προτάσεων των κοινωνικών εταίρων, των κατώτατων ορίων των μισθών και των ημερομισθίων. Η ηγεσία του υπουργείου θα παρουσιάσει στην τρόικα πρόταση για «πάγωμα» του κατώτατου μισθού στα 586 ευρώ μέχρι το τέλος του Μεσοπρόθεσμου. Η ηγεσία του υπουργείου θα παρουσιάσει σχέδιο σύμφωνα με το οποίο ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων θα είναι γνωμοδοτικός, δηλαδή θα μπορούν να προτείνουν το εύρος της διακύμανσης του κατώτατου μισθού, ενώ στη συνέχεια θα εκπονείται μελέτη, που θα συνυπολογίζει μακροοικονομικούς παράγοντες. Ωστόσο, τον τελευταίο λόγο κουβέντα θα έχει η κυβέρνηση που θα νομοθετεί.
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ:«Παλαιοί» και «νέοι» ασφαλισμένοι που δεν έχουν προλάβει να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα θα ειναι οι χαμένοι του νέου μέτρου που απαιτεί η τρόικα για αύξηση του γενικού ορίου ηλικίας απο τα 65 στα 67 έτη απο το 2013. Το μέτρο θα συμπαρασύρει και τα «ενδιάμεσα» όρια ηλικίας. Συμφωνα με πληροφορίες το σχέδιο της τρόικα προβλέπει η αυξηση των ετών συνταξιοδοτοτησης απο τα 65 στα 67 να γίνει ''εφάπαξ' το 2013 με στόχο να εξοικονομηθούν 700 εκατομμύρια ευρω. Αγνωστο ειναι αν θα υπάρξουν μεταβατικές διατάξεις ή αν θα υπάρξουν εξαιρέσεις για κατηγορίες ασφαλισμένων(πχ βαρέα και ανθυγιεινά). Στην ουσία πρόκειται για 'μεταφορά' εφαρμογής του νόμου Λοβέρδου 3863/2010 κατα 2 έτη ενωρίτερα(το 2013 αντί το 2015) με ''ποινή'' τα 2 πρόσθετα έτη.
Τα πρώτα στοιχεία που εχουν συλλέξει οι υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας δείχνουν οι μεγάλοι 'χαμένοι' του μέτρου (αν τελικά εφαρμοστεί)θα ειναι οι παρακάτω 3 κατηγορίες ασφαλισμένων:
1-Για τους ασφαλισμένους πριν το 1983 όσον αφορά στον ιδιωτικο τομέα για την 35ετια αυξάνεται το όριο ηλικίας απο τα 58 στα 60 έτη, στους ελευθέρους επαγγελματιες(ΟΑΕΕ-ΕΤΑΑ κα) αυξάνεται για την 35ετια το όριο ηλικίας απο τα 60 στα 62, για τις γυναίκες η 15ετια στα 60 αυξάνεται στα 62 ενω για το δημοσιο και ευρύτερο δημοσιο τομέα τα 35 έτη χωρις όριο ηλικίας αυξάνονται στα 37 χωρίς όριο ηλικίας.
2----Για τους ασφαλισμένους μετά το 1983 στον ιδιωτικο τομέα η 35ετια στα 58 γίνεται 35ετία στα 60, για τους ελεύθερους επαγγελματίες η 35ετια στα 60 αυξάνεται στα 62. Για τις μητέρες ανηλίκων με 5500 ημέρες ασφάλισης( για μειωμένη συνταξη) απο τα 55 το 2012 αυξάνεται στα 57και απο τα 60 για πλήρη αυξάνεται στο 62ο ετος ηλικίας. Για το δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα η 35ετια στα 58 αυξάνεται στα 60 και για τις μητέρες ανηλίκων με 25ετία απο τα 55 αυξάνεται στο 57ο ετος της ηλικίας.
3---Για τους ασφαλισμένους μετά το 1993 το 60ο ετος για μειωμένη σύνταξη αυξάνεται στο 62ο και για τα 65 με 15ετια αυξάνεται στα 67 αλλά με 20ετία.
Επίσης στα μέτρα για το ασφαλιστικό που βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την τρόικα περιλαμβάνονται και τα παρακάτω:
1-Η νέα μείωση των συντάξεων 1.000 ευρώ και πάνω (αθροιστικά κύρια και επικουρική) και από το πρώτο ευρώ. Η κλίμακα που βρίσκεται στο τραπέζι προβλέπει παρακρατήσεις εισφορών από 1.000.000 συνταξιούχους ως εξής:
-Από τα 1.000 ευρώ - 1.500 ευρώ εισφορά 2%, δηλ. αν η κύρια και η επικουρική σύνταξη είναι 1.400 ευρώ, θα παρακρατούνται 28 ευρώ τον μήνα.
-Από 1.500,01 - 2.000 ευρώ εισφορά 5% (π. χ σε κύρια + επικουρική 1.800 ευρώ η παρακράτηση θα είναι 90 ευρώ).
-Από τα 2.000,01 ευρώ και πάνω, εισφορά 10% (π.χ. με 2.200 ευρώ κύρια + επικουρική η μηνιαία εισφορά θα είναι 220 ευρώ).
2: Συνολικά 613 εκατ. ευρώ θα χάσουν από το «ψαλίδι» στα εφάπαξ όσοι πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν (περίπου 150.000 στην τετραετία) και όσοι έχουν συνταξιοδοτηθεί μετά το 1995 (εφόσον τους επιβληθεί εισφορά στη σύνταξη). Οι μειώσεις στα εφάπαξ θα είναι από 22% - 35%, ανάλογα με το Ταμείο και με τελικό στόχο να αντιστοιχούν οι εισφορές με τις παροχές.
3: Τουλάχιστον 20 έτη (6.000 ημέρες ασφάλισης) αντί των 15 (4.500 ημέρες) θα χρειαστούν περίπου 150.000 ασφαλισμένοι για να λάβουν την κατώτατη σύνταξη στα 65. Οι πρόσθετες ημέρες ασφάλισης θα μπορούν, ωστόσο, να εξαγοραστούν με πλασματικά χρόνια και εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν 30 εκατ. ευρώ μέσα σε 1 χρόνο, αν η αύξηση επιβληθεί αυτόματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου