Προς: κ. Αντώνη Δουβίτσα Πρόεδρο Αναπτυξιακή Λευκάδα ΑΕ ΟΤΑ
Κοινοποίηση: κ. Μεσσήνη Σύμβουλο ΟΤΔ
Αγαπητέ κ. Πρόεδρε,
Σας στέλνω κάποιες σκέψεις μου με την ελπίδα ότι μπορεί να σας είναι χρήσιμες.
Πρώτον: Σ’ αυτή τη φάση αντιπαρέρχομαι οποιαδήποτε συζήτηση επί του περιεχομένου των δηλώσεών σας και τη θέση που πήρατε απέναντι σε σχετικά δημοσιεύματα που αναφερόταν, εκτός των άλλων και στις δικές μου ενέργειες επί του θέματος Λήντερ (Leader). Δεν ξέρω ποιός έπρεπε να καλέσει ποιόν για ενημέρωση και συζήτηση επί του θέματος, όταν μάλιστα έχει περάσει σημαντικό χρονικό διάστημα από τότε που αυτό προέκυψε και ιδιαίτερα όταν ο κίνδυνος το πρόγραμμα Λήντερ να χαθεί ήταν σχεδόν βέβαιος. Επίσης, σε αυτήν την επιστολή δεν θα αναφερθώ στους γνωστούς κοινούς συκοφάντες που έχουν φθάσει σε σημείο ντροπής. Για μένα προέχει το συμφέρον του τόπου, του πολίτη της εταιρείας και των εργαζομένων.
Δεύτερον: Σας ενημερώνω ότι από τότε που πληροφορήθηκα την υπόθεση του Λήντερ προσπάθησα να φανώ χρήσιμος. Κατ’ αρχήν ζήτησα στο Δημοτικό Συμβούλιο ο Δήμαρχος να μας ενημερώσει επί του θέματος. Ο Δήμαρχος έφερε το θέμα μετά από 2-3 εβδομάδες προς συζήτηση. Στο ενδιάμεσο διάστημα ολοκλήρωσα τις πληροφορίες μου. Παράλληλα, ζήτησα και συνάντησα τον Ειδικό Γραμματέα του Υπουργείου κ. Αθανάσιο Θεοχαρόπουλο και μίλησα μαζί του για τα «σχέδια βελτίωσης», για τις δομές και τη πορεία του Λήντερ στην Ελλάδα και βέβαια ειδικότερα για τα προβλήματα του Λήντερ στη Λευκάδα. Έτσι, όταν συζητήθηκε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο ήμουνα πλήρως ενημερωμένος. Όπως θυμάστε οι ερωτήσεις μου και οι θέσεις μου ήταν σαφείς και συγκεκριμένες. Εξέφρασα δε τη προσωπική μου εκτίμηση ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος, σύμφωνα με τα συμπεράσματα του ελέγχου το πρόγραμμα οριστικά να απενταχθεί. Το λέω οριστικά γιατί όπως ο Ειδικός Γραμματέας με πληροφόρησε εκείνος είχε ήδη κάνει την εισήγησή του προς τον Υπουργό για απένταξη. Αυτό που απέμενε ήταν ο Υπουργός να σας δώσει 30 ημέρες για να καταθέσετε γραπτώς τα επιχειρήματα υπεράσπισης. Στη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο ανέπτυξα τους λόγους που κινδυνεύει να χαθεί το πρόγραμμα και μαζί έκανα τη πρόταση πως μπορεί να ενεργήσουμε ώστε η επένδυση να μη χαθεί για τη Λευκάδα, αλλά και η ομάδα των τεχνοκρατών να συνεχίσει να εργάζεται. Πρότεινα τότε να υπάρξει σοβαρή νομική στήριξη της Αναπτυξιακής Εταιρείας ενάντια στο πόρισμα των ελεγκτών ή νομικό πλαίσιο για υλοποίηση του προγράμματος μέσω άλλης διαχειριστικής αρχής ή νομικό πλαίσιο που θα περνούσε η επένδυση μέσω άλλου προγράμματος όπως τα ΟΠΑΑΧ και σε συνεργασία με την ομάδα Τοπικής Δράσης. Επίσης, σας θυμίζω, ότι είχα μαζί σας, όπως και με τον κ. Μεσσήνη, σύμβουλο της εταιρείας, ολιγόλεπτη συζήτηση στο διάλειμμα της συνεδρίασης του Δ.Σ. και σας είπα ότι είμαι στη διάθεσή σας. Άλλωστε δεν ήταν η πρώτη φορά που μιλήσαμε για το Λήντερ και όχι μόνο.
Έκτοτε, προσωπικά συνέχισα τις επαφές μου με τους αρμόδιους ψάχνοντας τον κατάλληλο δρόμο με μοναδικό στόχο να μη χαθεί η επένδυση των 9-10 εκατ. €. Αντάλλαξα απόψεις με επιστήμονες που υπηρετούν σε Διαχειριστικές Επιτροπές στην Ελλάδα, αλλά και στις υπηρεσίες των Βρυξελλών.
Τελευταία την Πέμπτη 25/04/2013 συναντήθηκα με τον Νομικό Σύμβουλο του Υπουργείου κ. Ιωάννη Χαλικιά στο γραφείο του (Αχαρνών 29) και αφού εξετάσαμε το θέμα από αρκετές πλευρές πήγαμε μαζί στο Γραφείο του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου κ. Μόσχο Κορασίδη και συζητήσαμε επί μακρόν το θέμα. Κατά τη διάρκεια των συζητήσεών μας ο κ. Γενικός επικοινώνησε με τον Ειδικό Γραμματέα σχετικά με το θέμα. Κατά τη συζήτηση το κέντρο βάρος των θέσεών μου ήταν να μη χαθεί η επένδυση των 9-10 εκατ. € για τη Λευκάδα. Και Διατύπωσα δε την άποψή μου ότι η προσέγγιση του θέματος πρέπει είναι άκρως νομική άλλα και απολύτως ρεαλιστική, τονίζοντας σοβαρά διαδικαστικά και πραγματικά προβλήματα υλοποίησης, ξεκινώντας από τα πορίσματα του ελέγχου.
Σημειώνω με λεπτομέρειες τα ανωτέρω όχι για να σας πείσω ότι λέω την αλήθεια (έτσι καταντήσαμε) αλλά για να γνωρίζετε ότι έχω πλήρη γνώση του θέματος και παράλληλα να σας καταθέσω κατωτέρω συνοπτικά τις προσωπικές μου προσεγγίσεις επί του θέματος τις οποίες μπορείτε να εκτιμήσετε αναλόγως.
Έχοντας υπόψη τις παρατηρήσεις του πορίσματος ελέγχου, τις τοποθετήσεις αρμοδίων και ειδικών επί του θέματος και με βάση τις γνώσεις και εμπειρίες μου ως προς το υπάρχον κοινοτικό και εθνικό δίκαιο και ως προς την εφαρμογή και υλοποίηση παρόμοιων προγραμμάτων (και ειδικότερα, όπως ξέρετε, του πρώτου Λήντερ) σημειώνω τα κατωτέρω με την πεποίθηση ότι μπορεί αυτά να σας φανούν χρήσιμα.
Συγκεκριμένα:
Σε όλες μου τις επαφές και συζητήσεις με απολύτως αρμόδιους και μη οι τοποθετήσεις και προσπάθειές μου κατεύθυνση είχαν να σωθεί το πρόγραμμα επένδυσης για τη Λευκάδα, παρά τις όποιες παρατηρήσεις του ελέγχου. Στη κατεύθυνση αυτή επικαλέστηκα:
Πρώτον, το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο (κοινοτικό και εθνικό) τις σταθερές - διαχρονικές, αρχές δικαίου και ειδικότερα κανόνες δικαίου αναλογικής εφαρμογής όπως και τα πραγματικά γεγονότα και τις αντικειμενικές δυσκολίες κατά την πορεία εφαρμογής των ειδικών διατάξεων που διέπουν το Λήντερ.
Δεύτερον, επικαλέστηκα τις πραγματικές οικονομικές συγκυρίες που πλήττουν τη χώρα μας και ιδιαίτερα τη Λευκάδα και ειδικότερα τις περιοχές στις οποίες αναφέρονται οι επενδύσεις. Παράλληλα επικαλέστηκα τις πραγματικές και νομικές επιπτώσεις που θα υπάρξουν για τους επενδυτές αλλά και για τη Πολιτεία αντίστοιχα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει μετά τις μηνύσεις και αγωγές που θα καταθέσουν οι ενδιαφερόμενοι.
Ως προς το νομικό μέρος επικαλέστηκα:
α) Το γενικό και πολύπλοκο αλλά και πολλές φορές αόριστο και ασαφές περιεχόμενο των σχετικών νόμων, κανονισμών και διατάξεων που διέπουν την ερμηνεία και εφαρμογή των κοινοτικών προγραμμάτων και ιδιαίτερα την πολυπλοκότητα τη γραφειοκρατίας που επιβάλλει η διαχείριση για την υλοποίηση τους.
β) Τις βασικές αρχές δικαίου της επιείκειας, της καλής πίστης και της μη ύπαρξης δόλου κατά την πορεία διαχείρισης του προγράμματος (ανακοινώσεις, δημοσιεύσεις, προσλήψεις, ειδικά καθεστώτα κ.λ.π.).
γ) Τη γενική αρχή της αναλογικότητας, που τυχαίνει ευρείας εφαρμογής από τα εθνικά και κυρίως τα κοινοτικά δικαστήρια. Υπάρχει νομολογία που προβλέπει ότι οι ποινές που επιβάλλονται σε τέτοιες περιπτώσεις δεν μπορεί να είναι δυσανάλογες του ισοδύναμου αποτελέσματος και μάλιστα εξοντωτικές προς τα νομικά αλλά και φυσικά πρόσωπα που καλούνται να εφαρμόσουν το πρόγραμμα όταν βέβαια ενεργούν με καλή πίστη.
Η ανωτέρω επιχειρηματολογία οδηγεί τον Υπουργό σε δύο δρόμους – λύσεις:
Στο πρώτο δρόμο οδηγεί η απόφαση του Υπουργού που επιτρέπει στην εταιρεία να συνεχίσει να λειτουργεί ως έχει αλλά με πιθανές ως σχεδόν βέβαιες επιπτώσεις – κυρώσεις νομικές και οικονομικές το ύψος των οποίων δεν μπορώ να προσδιορίσω, πάντως δε θα είναι εξοντωτικές.
Στο Δεύτερο δρόμο οδηγεί η απόφαση του Υπουργού που επιτρέπει η υλοποίηση του προγράμματος να γίνει μέσω μίας ευέλικτης διαδικασίας ανάθεσης εκτέλεσης του Προγράμματος είτε στην Ειδική Γραμματεία ή σε άλλη Διαχειριστική Αρχή Περιφερειακού επιπέδου και σε συνεργασία με τους ανθρώπους της Ομάδας Τοπικής Δράσης Λευκάδας.
Αυτοί είναι οι δύο δρόμοι. Μπορεί, ίσως, να βρεθεί και τρίτος η και συνδυασμός. Το βέβαιο είναι ότι, απαιτούνται νομική φόρμουλα και οπωσδήποτε πολιτική Βούληση! Προσωπικά πιστεύω, ότι με τις ενέργειές μου έπεισα ότι η επένδυση των 9-10 εκατ. € πρέπει με τον ένα ή τον άλλο δρόμο να μην χαθεί για τη Λευκάδα. Αν κάτι μπορούν να επικαλεσθούν ώστε να μην ακολουθήσουν το πρώτο δρόμο, τίποτε δεν τους δικαιολογεί ώστε να μην ακολουθήσουν το δεύτερο δρόμο! Από τη συζήτηση που έκανα διατηρώ τη πεποίθηση ότι θα συμβεί το δεύτερο. Το αντίθετο θα είναι αδικαιολόγητο και θα αποτελεί έκπληξη.
Με εκτίμηση,
Δρ. Ξενοφών Βεργίνης
Επικεφαλής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης του Δήμου Λευκάδας
Κοινοποίηση: κ. Μεσσήνη Σύμβουλο ΟΤΔ
Αγαπητέ κ. Πρόεδρε,
Σας στέλνω κάποιες σκέψεις μου με την ελπίδα ότι μπορεί να σας είναι χρήσιμες.
Πρώτον: Σ’ αυτή τη φάση αντιπαρέρχομαι οποιαδήποτε συζήτηση επί του περιεχομένου των δηλώσεών σας και τη θέση που πήρατε απέναντι σε σχετικά δημοσιεύματα που αναφερόταν, εκτός των άλλων και στις δικές μου ενέργειες επί του θέματος Λήντερ (Leader). Δεν ξέρω ποιός έπρεπε να καλέσει ποιόν για ενημέρωση και συζήτηση επί του θέματος, όταν μάλιστα έχει περάσει σημαντικό χρονικό διάστημα από τότε που αυτό προέκυψε και ιδιαίτερα όταν ο κίνδυνος το πρόγραμμα Λήντερ να χαθεί ήταν σχεδόν βέβαιος. Επίσης, σε αυτήν την επιστολή δεν θα αναφερθώ στους γνωστούς κοινούς συκοφάντες που έχουν φθάσει σε σημείο ντροπής. Για μένα προέχει το συμφέρον του τόπου, του πολίτη της εταιρείας και των εργαζομένων.
Δεύτερον: Σας ενημερώνω ότι από τότε που πληροφορήθηκα την υπόθεση του Λήντερ προσπάθησα να φανώ χρήσιμος. Κατ’ αρχήν ζήτησα στο Δημοτικό Συμβούλιο ο Δήμαρχος να μας ενημερώσει επί του θέματος. Ο Δήμαρχος έφερε το θέμα μετά από 2-3 εβδομάδες προς συζήτηση. Στο ενδιάμεσο διάστημα ολοκλήρωσα τις πληροφορίες μου. Παράλληλα, ζήτησα και συνάντησα τον Ειδικό Γραμματέα του Υπουργείου κ. Αθανάσιο Θεοχαρόπουλο και μίλησα μαζί του για τα «σχέδια βελτίωσης», για τις δομές και τη πορεία του Λήντερ στην Ελλάδα και βέβαια ειδικότερα για τα προβλήματα του Λήντερ στη Λευκάδα. Έτσι, όταν συζητήθηκε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο ήμουνα πλήρως ενημερωμένος. Όπως θυμάστε οι ερωτήσεις μου και οι θέσεις μου ήταν σαφείς και συγκεκριμένες. Εξέφρασα δε τη προσωπική μου εκτίμηση ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος, σύμφωνα με τα συμπεράσματα του ελέγχου το πρόγραμμα οριστικά να απενταχθεί. Το λέω οριστικά γιατί όπως ο Ειδικός Γραμματέας με πληροφόρησε εκείνος είχε ήδη κάνει την εισήγησή του προς τον Υπουργό για απένταξη. Αυτό που απέμενε ήταν ο Υπουργός να σας δώσει 30 ημέρες για να καταθέσετε γραπτώς τα επιχειρήματα υπεράσπισης. Στη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο ανέπτυξα τους λόγους που κινδυνεύει να χαθεί το πρόγραμμα και μαζί έκανα τη πρόταση πως μπορεί να ενεργήσουμε ώστε η επένδυση να μη χαθεί για τη Λευκάδα, αλλά και η ομάδα των τεχνοκρατών να συνεχίσει να εργάζεται. Πρότεινα τότε να υπάρξει σοβαρή νομική στήριξη της Αναπτυξιακής Εταιρείας ενάντια στο πόρισμα των ελεγκτών ή νομικό πλαίσιο για υλοποίηση του προγράμματος μέσω άλλης διαχειριστικής αρχής ή νομικό πλαίσιο που θα περνούσε η επένδυση μέσω άλλου προγράμματος όπως τα ΟΠΑΑΧ και σε συνεργασία με την ομάδα Τοπικής Δράσης. Επίσης, σας θυμίζω, ότι είχα μαζί σας, όπως και με τον κ. Μεσσήνη, σύμβουλο της εταιρείας, ολιγόλεπτη συζήτηση στο διάλειμμα της συνεδρίασης του Δ.Σ. και σας είπα ότι είμαι στη διάθεσή σας. Άλλωστε δεν ήταν η πρώτη φορά που μιλήσαμε για το Λήντερ και όχι μόνο.
Έκτοτε, προσωπικά συνέχισα τις επαφές μου με τους αρμόδιους ψάχνοντας τον κατάλληλο δρόμο με μοναδικό στόχο να μη χαθεί η επένδυση των 9-10 εκατ. €. Αντάλλαξα απόψεις με επιστήμονες που υπηρετούν σε Διαχειριστικές Επιτροπές στην Ελλάδα, αλλά και στις υπηρεσίες των Βρυξελλών.
Τελευταία την Πέμπτη 25/04/2013 συναντήθηκα με τον Νομικό Σύμβουλο του Υπουργείου κ. Ιωάννη Χαλικιά στο γραφείο του (Αχαρνών 29) και αφού εξετάσαμε το θέμα από αρκετές πλευρές πήγαμε μαζί στο Γραφείο του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου κ. Μόσχο Κορασίδη και συζητήσαμε επί μακρόν το θέμα. Κατά τη διάρκεια των συζητήσεών μας ο κ. Γενικός επικοινώνησε με τον Ειδικό Γραμματέα σχετικά με το θέμα. Κατά τη συζήτηση το κέντρο βάρος των θέσεών μου ήταν να μη χαθεί η επένδυση των 9-10 εκατ. € για τη Λευκάδα. Και Διατύπωσα δε την άποψή μου ότι η προσέγγιση του θέματος πρέπει είναι άκρως νομική άλλα και απολύτως ρεαλιστική, τονίζοντας σοβαρά διαδικαστικά και πραγματικά προβλήματα υλοποίησης, ξεκινώντας από τα πορίσματα του ελέγχου.
Σημειώνω με λεπτομέρειες τα ανωτέρω όχι για να σας πείσω ότι λέω την αλήθεια (έτσι καταντήσαμε) αλλά για να γνωρίζετε ότι έχω πλήρη γνώση του θέματος και παράλληλα να σας καταθέσω κατωτέρω συνοπτικά τις προσωπικές μου προσεγγίσεις επί του θέματος τις οποίες μπορείτε να εκτιμήσετε αναλόγως.
Έχοντας υπόψη τις παρατηρήσεις του πορίσματος ελέγχου, τις τοποθετήσεις αρμοδίων και ειδικών επί του θέματος και με βάση τις γνώσεις και εμπειρίες μου ως προς το υπάρχον κοινοτικό και εθνικό δίκαιο και ως προς την εφαρμογή και υλοποίηση παρόμοιων προγραμμάτων (και ειδικότερα, όπως ξέρετε, του πρώτου Λήντερ) σημειώνω τα κατωτέρω με την πεποίθηση ότι μπορεί αυτά να σας φανούν χρήσιμα.
Συγκεκριμένα:
Σε όλες μου τις επαφές και συζητήσεις με απολύτως αρμόδιους και μη οι τοποθετήσεις και προσπάθειές μου κατεύθυνση είχαν να σωθεί το πρόγραμμα επένδυσης για τη Λευκάδα, παρά τις όποιες παρατηρήσεις του ελέγχου. Στη κατεύθυνση αυτή επικαλέστηκα:
Πρώτον, το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο (κοινοτικό και εθνικό) τις σταθερές - διαχρονικές, αρχές δικαίου και ειδικότερα κανόνες δικαίου αναλογικής εφαρμογής όπως και τα πραγματικά γεγονότα και τις αντικειμενικές δυσκολίες κατά την πορεία εφαρμογής των ειδικών διατάξεων που διέπουν το Λήντερ.
Δεύτερον, επικαλέστηκα τις πραγματικές οικονομικές συγκυρίες που πλήττουν τη χώρα μας και ιδιαίτερα τη Λευκάδα και ειδικότερα τις περιοχές στις οποίες αναφέρονται οι επενδύσεις. Παράλληλα επικαλέστηκα τις πραγματικές και νομικές επιπτώσεις που θα υπάρξουν για τους επενδυτές αλλά και για τη Πολιτεία αντίστοιχα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει μετά τις μηνύσεις και αγωγές που θα καταθέσουν οι ενδιαφερόμενοι.
Ως προς το νομικό μέρος επικαλέστηκα:
α) Το γενικό και πολύπλοκο αλλά και πολλές φορές αόριστο και ασαφές περιεχόμενο των σχετικών νόμων, κανονισμών και διατάξεων που διέπουν την ερμηνεία και εφαρμογή των κοινοτικών προγραμμάτων και ιδιαίτερα την πολυπλοκότητα τη γραφειοκρατίας που επιβάλλει η διαχείριση για την υλοποίηση τους.
β) Τις βασικές αρχές δικαίου της επιείκειας, της καλής πίστης και της μη ύπαρξης δόλου κατά την πορεία διαχείρισης του προγράμματος (ανακοινώσεις, δημοσιεύσεις, προσλήψεις, ειδικά καθεστώτα κ.λ.π.).
γ) Τη γενική αρχή της αναλογικότητας, που τυχαίνει ευρείας εφαρμογής από τα εθνικά και κυρίως τα κοινοτικά δικαστήρια. Υπάρχει νομολογία που προβλέπει ότι οι ποινές που επιβάλλονται σε τέτοιες περιπτώσεις δεν μπορεί να είναι δυσανάλογες του ισοδύναμου αποτελέσματος και μάλιστα εξοντωτικές προς τα νομικά αλλά και φυσικά πρόσωπα που καλούνται να εφαρμόσουν το πρόγραμμα όταν βέβαια ενεργούν με καλή πίστη.
Η ανωτέρω επιχειρηματολογία οδηγεί τον Υπουργό σε δύο δρόμους – λύσεις:
Στο πρώτο δρόμο οδηγεί η απόφαση του Υπουργού που επιτρέπει στην εταιρεία να συνεχίσει να λειτουργεί ως έχει αλλά με πιθανές ως σχεδόν βέβαιες επιπτώσεις – κυρώσεις νομικές και οικονομικές το ύψος των οποίων δεν μπορώ να προσδιορίσω, πάντως δε θα είναι εξοντωτικές.
Στο Δεύτερο δρόμο οδηγεί η απόφαση του Υπουργού που επιτρέπει η υλοποίηση του προγράμματος να γίνει μέσω μίας ευέλικτης διαδικασίας ανάθεσης εκτέλεσης του Προγράμματος είτε στην Ειδική Γραμματεία ή σε άλλη Διαχειριστική Αρχή Περιφερειακού επιπέδου και σε συνεργασία με τους ανθρώπους της Ομάδας Τοπικής Δράσης Λευκάδας.
Αυτοί είναι οι δύο δρόμοι. Μπορεί, ίσως, να βρεθεί και τρίτος η και συνδυασμός. Το βέβαιο είναι ότι, απαιτούνται νομική φόρμουλα και οπωσδήποτε πολιτική Βούληση! Προσωπικά πιστεύω, ότι με τις ενέργειές μου έπεισα ότι η επένδυση των 9-10 εκατ. € πρέπει με τον ένα ή τον άλλο δρόμο να μην χαθεί για τη Λευκάδα. Αν κάτι μπορούν να επικαλεσθούν ώστε να μην ακολουθήσουν το πρώτο δρόμο, τίποτε δεν τους δικαιολογεί ώστε να μην ακολουθήσουν το δεύτερο δρόμο! Από τη συζήτηση που έκανα διατηρώ τη πεποίθηση ότι θα συμβεί το δεύτερο. Το αντίθετο θα είναι αδικαιολόγητο και θα αποτελεί έκπληξη.
Με εκτίμηση,
Δρ. Ξενοφών Βεργίνης
Επικεφαλής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης του Δήμου Λευκάδας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου